Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enKim, Jinho; Liu, Ran; Zhao, Xiaohang
TitelA big (male) fish in a small pond? The gendered effect of relative ability on STEM aspirations under stereotype threat.
Gefälligkeitsübersetzung: Ein großer (männlicher) Fisch in einem kleinen Teich? Die geschlechtsspezifische Auswirkung relativer Fähigkeiten auf MINT-Aspirationen unter stereotyper Bedrohung.
QuelleIn: European sociological review, 39 (2023) 2, S. 177-193Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0266-7215; 1468-2672
DOI10.1093/esr/jcac037
SchlagwörterKompetenz; Stereotyp; Kognitive Kompetenz; Junge; Berufswahl; China; Junge; Mädchen; Mathematik; Schüler; Stereotyp; Auswirkung; Kompetenz; Schulklasse; Berufswunsch; Kognitive Kompetenz; Ranking; Schulklasse; Sekundarstufe I; Schüler; Leistungsniveau; Peer Group; Ranking; Mathematik; Berufswahl; Berufswunsch; Naturwissenschaftlicher Beruf; Auswirkung; Geschlechterverteilung; Geschlechtsspezifik; Mädchen; China
Abstract"Despite gender similarity in math ability, studies show persistent gender differences in STEM aspirations among adolescents. Extending previous literature on student math ability, biased self-assessment, and gender stereotypes, this paper emphasizes on the important process of social comparison in producing gender disparities in STEM aspirations. In particular, we examine the crucial role of relative ability, or a student's ordinal ability rank within their peer group, and its interaction with the gender-math stereotypical environment. Using unique information on random classroom assignments from the China Educational Panel Survey (CEPS), we are able to exploit idiosyncratic variation in classmate composition to identify the effect of ability rank on student STEM aspirations and the moderating role of student exposure to gender-math stereotype. We show that after controlling for absolute cognitive ability, the effect of a student's ability rank on STEM aspirations differs by gender, with girls benefiting less relative to boys from a higher ability rank in class. Moreover, this gender difference in the effect of ability rank on STEM aspirations is larger among students who are exposed to a higher level of gender-math stereotype from classmates. We discuss the theoretical and empirical implications of our findings." The study refers to the period 2013-2014. (Author's abstract, IAB-Doku)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: