Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enPessl, Gabriele; Steiner, Mario
TitelNegotiating the "Maze": SEN and the Transition From Lower Secondary Education in Austria.
Gefälligkeitsübersetzung: Das Labyrinth verhandeln: Schüler mit besonderen Bildungsbedarfen (SEN) und der Übergang von der Sekundarstufe I in Österreich.
QuelleIn: Social Inclusion, 10 (2022) 2, S. 347-357
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2183-2803
DOI10.17645/si.v10i2.5096
SchlagwörterBildungschance; Berufsausbildung; Berufsvorbereitung; Österreich; Risiko; Schulabschluss; Sonderschule; Auswirkung; Schulabgänger; Absolvent; Schulabschluss; Übergang Schule - Beruf; Inklusion; Berufsausbildung; Berufsvorbereitung; Sonderschule; Auswirkung; Risiko; Absolvent; Benachteiligter Jugendlicher; Lernbehinderter; Schulabgänger; Österreich
Abstract"Austrian students with special educational needs (SEN) face many obstacles in the transition from lower to upper secondary education. Using administrative data from national statistics, we analyse the trajectories of these students focusing on two questions: First, what is the impact of the former setting on further pathways for students from special schools compared with mainstream schooling? Second, can low-threshold training or apprenticeship projects (the "transition system") compensate for educational disadvantages in former school careers and serve as a "second chance" or do they reinforce exclusionary practices by perpetuating "special tracks"? Regarding the first question, our research findings confirm those from several studies conducted in other German-speaking countries that show advantages for graduates from mainstream education compared to those from special schools, as they face a lower risk of institutional exclusion. In respect of the second question, at first glance, our findings differ from prior research results. Participating in the transition system is associated with a slight increase in participation in upper secondary education, some increase in employment, and an important reduction concerning inactivity. As revealed by a regression analysis controlling for socio-demographic characteristics, participation in this system has a distinct integrative influence. We conclude by hypothesising that this is due to the structure of the Austrian transition system offering pathways back to mainstream educational systems and formally recognised educational qualifications." The study refers to the period 2008-2019. (Author's abstract, IAB-Doku)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Social Inclusion" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: