Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRoth, Tobias; Weißmann, Markus
TitelEthnic Differences in Social Capital Mobilization at the Transition to Vocational Training in Germany.
Gefälligkeitsübersetzung: Ethnische Unterschiede in der Mobilisierung von Sozialkapital beim Übergang in die Berufsausbildung in Deutschland.
QuelleAus: Weinert, Sabine (Hrsg.); Blossfeld, Gwendolin Josephine (Hrsg.); Blossfeld, Hans-Peter (Hrsg.): Education, Competence Development and Career Trajectories. Cham: Springer (2023) S. 369-401
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMethodology of Educational Measurement and Assessment
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Sammelwerksbeitrag
ISBN978-3-031-27006-2; 978-3-031-27009-3
DOI10.1007/978-3-031-27007-9_17
SchlagwörterBildungsbeteiligung; Soziale Herkunft; Ausländer; Berufsausbildung; Deutschland; Auswirkung; Soziale Herkunft; Bildungsbeteiligung; Übergang Schule - Beruf; Migrationshintergrund; Sozialkapital; Berufsausbildung; Migrationshintergrund; Auswirkung; Ausländer; Jugendlicher; NEPS (National Educational Panel Study); Deutschland
Abstract"In this chapter, we provide an in-depth analysis of the differences between students with and without a migration background in Germany in mobilising social capital during the transition to vocational education and training (VET) after lower secondary education. Besides retrospective information, we analyse (hypothetical) prospective information. Furthermore, we distinguish between different kinds of social contacts and different types of support. Using data from the first five waves of starting cohort 4 (9th graders) of the National Educational Panel Study (NEPS) we find that students rely heavily on their social contacts, with parents playing the most important role. Regarding general information and support, we find only small ethnic differences in the mobilization of non-institutional social contacts. In contrast, adolescents with a migration background tend to receive specific assistance less often from relatives outside the nuclear family and substantively less often from parents. Our results suggest that the general motivation of non-institutional social contacts to provide support at the transition to VET does not differ between natives and migrants, but that the ability of these ties to provide more specific, instrumental assistance depends on their receiving-country-specific resources and thus on their migration history." (Author's abstract, IAB-Doku, © Springer).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: