Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHoltmann, Anne Christine; Menze, Laura; Solga, Heike
TitelLow-Achieving School-Leavers in Germany: Who Are They and Where Do They Go?
Gefälligkeitsübersetzung: Leistungsschwache Schulabgänger in Deutschland: Wer sind sie und wohin gehen sie?.
QuelleAus: Weinert, Sabine (Hrsg.); Blossfeld, Gwendolin Josephine (Hrsg.); Blossfeld, Hans-Peter (Hrsg.): Education, Competence Development and Career Trajectories. Cham: Springer (2023) S. 273-293
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMethodology of Educational Measurement and Assessmen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Sammelwerksbeitrag
ISBN978-3-031-27006-2; 978-3-031-27009-3
DOI10.1007/978-3-031-27007-9_12
SchlagwörterKompetenz; Selbsteinschätzung; Soziale Herkunft; Deutschland; Lesen; Mathematik; Schüler; Schulabschluss; Lernmotivation; Auswirkung; Soziale Herkunft; Schulabgänger; Kompetenz; Selbsteinschätzung; Berufswunsch; Bildungsabschluss; Schüler; Bildungsabschluss; Leistungsniveau; Schulabschluss; Lernmotivation; Übergang Schule - Beruf; Lesen; Mathematik; Migrationshintergrund; Niedrig Qualifizierter; Ausbildungswunsch; Berufswunsch; Migrationshintergrund; Auswirkung; Schulabgänger; NEPS (National Educational Panel Study); Deutschland
Abstract"In light of educational expansion in Germany, school-leavers with a lower secondary school certificate or less are at risk of being left behind. In this chapter, we first compare their parental resources, cognitive skills, and non-cognitive skills to those of school-leavers with an intermediate school certificate. Second, we investigate whether these low achievers can improve their educational attainment after school by either catching up on school certificates or entering vocational training. We analyse their transitions to vocational education using "With" hier streichen sequence analyses. Using data from the National Educational Panel Study (NEPS), we show that although low-achieving school-leavers are, on average, not as well-endowed with agentic and social resources as other groups, they are otherwise quite heterogeneous. Many have similar cognitive and non-cognitive skills to school-leavers with an intermediate school certificate who usually manage to enter vocational training. However, this potential often remains undiscovered, because considerable proportions of low achievers do not improve their school certificates and do not manage to enter vocational education-even several years after leaving school. We also show that transition patterns vary by school type, with students from special needs schools being especially disadvantaged compared to those from regular schools." The study refers to the period 2010-2016. (Author's abstract, IAB-Doku, © Springer)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: