Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enPrix, Irene; Kilpi-Jakonen, Elina
TitelNot in a Class of One's Own: Social Origin Differentials in Applying to Gender-(A)Typical Fields of Study across the Educational Hierarchy.
Gefälligkeitsübersetzung: Nicht in einer eigenen Klasse: Soziale Herkunftsunterschiede bei der Bewerbung für geschlechtstypische Studienfächer über die Bildungshierarchie hinweg.
QuelleIn: European sociological review, 38 (2022) 6, S. 920-941Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0266-7215; 1468-2672
DOI10.1093/esr/jcac007
SchlagwörterBildungsmobilität; Rollenverständnis; Geschlechtsspezifische Sozialisation; Soziale Herkunft; Soziale Mobilität; Frauenberuf; Geschlechterrolle; Berufswahl; Finnland; Männerberuf; Geschlechterrolle; Soziale Mobilität; Auswirkung; Soziale Herkunft; Frauenberuf; Generationswechsel; Ausbildungswahl; Berufswahl; Männerberuf; Studienwahl; Auswirkung; Generationswechsel; Geschlechtsspezifik; Männlicher Jugendlicher; Weibliche Jugendliche; Finnland
Abstract"How and why does social origin matter for gender-segregated field of study choices? Analyses of gender-(a)typical educational interests have framed social origin differentials primarily through the lens of socialization, resting on the idea that children from socioeconomically advantaged families develop less gender-stereotypical interests via more egalitarian notions of gender roles. The social stratification literature, on the other hand, has discussed social gradients in field of study choice mainly from a perspective of social mobility and life chance risks, while remaining fairly detached from questions of gender segregation. Our aim in this article is to shed new light on how social inequality may be of consequence for gender-(a)typical interests in fields of study. Comparing register-based application patterns of a complete Finnish birth cohort (1989-1991) across three levels in the educational hierarchy, our results show that the same social origin may either lower or increase the probability of applying to gender-(a)typical fields, depending both on the educational level targeted and applicants' gender. This context-dependency calls into question a strongly culturally framed interpretation of social origin gradients in gender-(a)typical interests. We conclude that social mobility prospects may align in a more nuanced and pragmatic way with gendered interests than previously suggested." The study refers to the period 1989-2013. (Author's abstract, IAB-Doku)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: