Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inGraf, Lukas
TitelConflictual and consensual class relations in collective governance: Comparing the expansion of short apprenticeships in Germany and Switzerland.
Gefälligkeitsübersetzung: Konflikthafte und konsensuelle Klassenbeziehungen in der kollektiven Governance: Die Ausweitung der Kurzausbildungen in Deutschland und der Schweiz im Vergleich.
QuelleIn: Social policy & administration, 57 (2023) 2, S. 189-203
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0037-7643; 0144-5596; 1467-9515
DOI10.1111/spol.12875
SchlagwörterArbeitgeber; Bildungspolitik; Deutschland; Gewerkschaft; Gewerkschaftspolitik; Reformpolitik; Schweiz; Steuerung; Berufsbildung; Bildungspolitik; Internationaler Vergleich; Präferenz; Berufsbildungssystem; Steuerung; Gewerkschaftspolitik; Reformpolitik; Widerstand (Pol); Arbeitsbeziehung; Berufsbildung; Berufsbildungssystem; Ausbildungszeit; Zweijähriger Ausbildungsberuf; Betriebliche Berufsausbildung; Internationaler Vergleich; Präferenz; Gewerkschaft; Institution; Arbeitgeber; Deutschland; Schweiz
Abstract"Collective skill formation builds on a long tradition of cooperation between state actors, unions, and employer associations. As such, it can be considered strongly path-dependent, which also refers to deeply institutionalized arrangements reconciling economic and social objectives across public and private actors. Yet, given structural changes in the economy and crises on the training market, dual apprenticeship training has been increasingly challenged to maintain its balance between economic and social objectives. In this context, I analyse the expansion of short-track dual apprenticeship training, which represents a lower-cost, lower-qualification variant of traditional dual apprenticeships in Germany and Switzerland. In these countries - both of which are core examples of collective skill formation Systems - such short-tracks were expanded starting in the early 2000s. However, German unions have heavily opposed this expansion, while Swiss unions have actively supported it. I carry out a comparative historical-institutional analysis to address this puzzle and unpack the respective change processes. Focussing on the dominant governance modes, I find that in Switzerland, the expansion of short-tracks is linked to path reinforcement in terms of a liberal corporatist system characterized by polite employer domination. In contrast, in Germany I observe that the developments around short-tracks are associated with a path switch from a social to a more liberal collective skill formation arrangement but one that is linked to rather "hostile" employer domination." The study refers to the period 1990-2022. (Author's abstract, IAB-Doku, Published by arrangement with John Wiley & Sons)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Social policy & administration" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: