Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGonzález-Leonardo, Miguel; Bernard, Aude; García-Román, Joan; López-Gay, Antonio
TitelEducational selectivity of native and foreign-born internal migrants in Europe.
Gefälligkeitsübersetzung: Bildungsselektivität von einheimischen und im Ausland geborenen Binnenmigranten in Europa.
QuelleIn: Demographic research, 47 (2022) Art. 34, S. 1033-1046
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2363-7064
DOI10.4054/DemRes.2022.47.34
URNurn:nbn:de:0168-ssoar-86459-7
SchlagwörterMobilitätsbereitschaft; Kultureinfluss; Belgien; Deutschland; Griechenland; Großbritannien; Portugal; Schweiz; Slowenien; Spanien; Arbeitsmobilität; Regionale Mobilität; Schweden; Ungarn; Binnenwanderung; Internationaler Vergleich; Qualifikation; Inländer; Bildungsabschluss; Europäische Union; Sekundarbereich; Bildungsabschluss; Binnenwanderung; Regionale Mobilität; Inländer; Arbeitsmobilität; Qualifikation; Internationaler Vergleich; Einflussfaktor; Hochschulabsolvent; Europäische Union; Belgien; Deutschland; Griechenland; Großbritannien; Portugal; Schweden; Schweiz; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn
Abstract"Background: It is well-established that internal migration is selective, particularly with respect to age, educational attainment, and nativity status. However, the interplay between education and immigrants' origin remains largely unknown. Thus, it is unclear how the educational selectivity of internal migration varies by nativity status. Objective: We establish the educational selectivity of internal migrants in 12 European countries, paying attention to variation between native and foreign-born populations born in and outside the European Union. Methods: We use microdata from the European Union Labour Force Survey (2015-2019) and run a series of multivariate binomial logistic regressions to estimate the likelihood of changing NUTS-2 region of residence by educational attainment. Results: Our results confirm a positive association between tertiary education and internal migration, except for in Slovenia, Greece, and the Czech Republic. On average, completing tertiary education increases the likelihood of migrating internally by close to 3 times, compared with less than 1.5 times for secondary education. In half the countries, secondary education displays either a negative or no association with internal migration. We find evidence of a strong positive selectivity of tertiary-educated foreign-born populations, who are on average twice as likely to migrate internally than the native-born with comparable education, except in Hungary, where immigrants are less likely to migrate internally. Conclusions: By redistributing skills within a country, immigrants are integral to the effective functioning of labour markets. Contribution: This study provides new evidence on the educational selectivity of internal migration across Europe and shows that the gradient is typically stronger among the foreign-born." The study refers to the period 2015-2019. (Author's abstract, IAB-Doku)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Demographic research" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: