Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRoth, Tobias; Weißmann, Markus
TitelThe Role of Parents' Native and Migrant Contacts on the Labour Market in the School-to-Work Transition of Adolescents in Germany.
Gefälligkeitsübersetzung: Die Rolle von einheimischen und migrantischen Elternkontakten auf dem Arbeitsmarkt beim Übergang von der Schule in den Beruf von Jugendlichen in Deutschland.
QuelleIn: European sociological review, 38 (2022) 5, S. 707-724Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0266-7215; 1468-2672
DOI10.1093/esr/jcac022
SchlagwörterBildungschance; Soziale Beziehung; Ausländer; Deutschland; Eltern; Soziales Netzwerk; Auswirkung; Inländer; Eltern; Übergang Schule - Beruf; Inländer; Soziales Netzwerk; Sozialkapital; Betriebliche Berufsausbildung; Ausbildungsplatzsuche; Auswirkung; Ausländer; Jugendlicher; NEPS (National Educational Panel Study); Deutschland
Abstract"This study investigates how parents' native and migrant contacts in the German labour market affect the likelihood of children obtaining a company-based apprenticeship [dual vocational education and training (VET)] after lower secondary education. Furthermore, it assesses the extent to which characteristics of parents' social networks explain ethnic inequalities in this school-to-work transition. Using longitudinal data from Starting Cohort 4 (ninth-graders) of the National Educational Panel Study, we show that the number of migrant contacts in parents' networks does not affect the outcome of adolescents' apprenticeship search. This applies to both migrant and native adolescents. However, if parents have many native contacts, the chances of adolescents obtaining a company-based apprenticeship increases in both groups. In addition, controlling for the composition of parents' networks substantially reduces the gap between natives and migrants in the transition to dual VET. Further analyses show that this is mainly due to differences in the number of native labour market contacts between native and migrant parents. Our findings indicate that differences in parents' endowment with labour market relevant social capital constitute yet another hurdle for immigrant children in the transition from school to working life." The study refers to the period 2010-2013. (Author's abstract, IAB-Doku)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: