Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inBlossfeld, Pia Nicoletta
TitelHow do macro- and micro-level changes interact in the emergence of educational outcomes?
Gefälligkeitsübersetzung: Wie wirken sich Veränderungen auf der Makro- und Mikroebene auf Bildungsergebnisse aus?.
QuelleIn: Sociology compass, 17 (2023) 2, 16 S.
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1751-9020
DOI10.1111/soc4.13042
SchlagwörterBildung; Bildungschance; Bildungsexpansion; Bildungsniveau; Chancengleichheit; Soziale Herkunft; Soziale Mobilität; Akademiker; Bildung; Chancengleichheit; Deutschland; Sozialer Aufstieg; Sozialstruktur; Soziale Mobilität; Auswirkung; Entwicklung; Soziale Herkunft; Bildungsexpansion; Bildungsniveau; Hochschulbildung; Sozialer Abstieg; Generationswechsel; Sozialer Abstieg; Sozialstruktur; Sozialer Aufstieg; Hochschulbildung; Akademiker; Auswirkung; Entwicklung; Generationswechsel; Hochschulabsolvent; NEPS (National Educational Panel Study); Deutschland
Abstract"This article uses data from the National Educational Panel Study (NEPS) to examine how the composition of tertiary degree holders by social origin has changed across cohorts during a period of massive educational expansion. It also investigates how changes in the composition of social origins affect the proportion of downward mobility of children from academic families. The results of the empirical analysis reveal a surprising paradox: On the one hand, the rising share of children from academic families across cohorts has contributed to an increasing share of children from academic families among tertiary graduates. This is because of both the macro-level proportion of children from academic families and the micro-level probability of these children to obtain a tertiary degree have increased across cohorts. Thus, these macro-level and micro-level changes have reinforced each other. On the other hand, this change in the composition of social origin has also contributed to an increasing proportion of children from academic families who are downward mobile in successive cohorts. This is because the macro-level share of children from academic families has increased more across cohorts than their downward mobility risk has decreased at the micro level. Thus, macro-level changes were stronger and went in opposite direction to micro-level changes." The study refers to the period 1944-2018. (Author's abstract, IAB-Doku, Published by arrangement with John Wiley & Sons)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Sociology compass" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: