Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSchmidt, Xenia; Muehlfeld, Katrin; Peter, Alexander
TitelDeterminants of role-incongruent knowledge transfer behavior of apprentices and trainers in the context of the German apprenticeship system.
Gefälligkeitsübersetzung: Determinanten des rollenkongruenten Wissenstransferverhaltens von Auszubildenden und Ausbildern im Kontext des deutschen Ausbildungssystems.
QuelleIn: German journal of human resource management, 36 (2022) 4, S. 474-504
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2397-0030
DOI10.1177/23970022211029291
SchlagwörterRollenwandel; Abweichendes Verhalten; Autorität; Vertrauen; Lebensalter; Rollenverhalten; Rollenverteilung; Soziale Rolle; Abweichendes Verhalten; Autorität; Deutschland; Lebensalter; Auszubildender; Soziale Rolle; Vertrauen; Ausbilder; Determinante; Rollenverhalten; Wissenstransfer; Determinante; Betriebliche Berufsausbildung; Einflussfaktor; Ausbilder; Auszubildender; Deutschland
Abstract"What motivates individuals to engage in role-incongruent knowledge transfer? Drawing on role congruity theory, we characterize role-incongruent ("reverse") knowledge transfer as being based on an incongruity of the functional and social roles of the actors. Further integrating status characteristics theory and relational demography, we propose affect- and cognition-based trust as well as age as determinants of individuals' engaging in such reverse knowledge transfer. In so doing, we distinguish between the social roles of trainers and apprentices, as these social roles carry implications for which behaviors are regarded as role-congruent or -incongruent. We test the resulting conceptual framework based on individual-level data from 442 participants (338 apprentices and 104 trainers) in multiple organizations within the context of vocational education training. The results largely support our hypotheses: For trainers, affect-based trust in apprentices and own age are positively associated with role-incongruent knowledge seeking, and the latter relationship is positively moderated by apprentice age. For apprentices, affect based trust is positively and cognition-based trust is negatively related to their role-incongruent knowledge sharing, but age has no significant effect. Finally, supplementary analyses document that the antecedents of reverse knowledge transfer differ from those factors that are significantly related to role-congruent knowledge exchange." The study refers to the period 2015-2015. (Author's abstract, IAB-Doku)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "German journal of human resource management" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: