Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inHertel, Thorsten
TitelDie Macht, der Raum, die Schule.
Schulische Disziplin und soziale Marginalisierung in räumlichen Ein- und Ausschlüssen.
QuelleIn: Tertium comparationis, 28 (2022) 1, S. 53-74Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1434-1697
SchlagwörterGruppendiskussion; Interview; Soziale Ungleichheit; Sozialraum; Abweichendes Verhalten; Verhaltenstraining; Abweichendes Verhalten; Deutschland; Interaktion; Interview; Lehrer; Macht; Partizipation; Raum; Schüler; Schule; Soziale Ungleichheit; Typologie; Sozialraum; Verhaltenstraining; Disziplinarmaßnahme; Schulleiter; Gruppendiskussion; Ausgrenzung; Sozialer Brennpunkt; Schule; Schulausschluss; Schulleiter; Schulraum; Lehrer; Schüler; Disziplin (Ordnung); Disziplinarmaßnahme; Interaktion; Inklusion; Macht; Partizipation; Sozialer Brennpunkt; Sonderpädagogischer Förderbedarf; Ausgrenzung; Dokumentarische Methode; Fallbeispiel; Raum; Typologie; Deutschland
AbstractSchool is in many ways involved in processes of inclusion and exclusion. Not only does it regulate later access to social positions which then determines possibilities of participation in different social systems, it also relies on measures of in- and exclusion within the context of school discipline. Drawing on a relational understanding of social space and theoretical concepts which highlight the role of spatial orders for pedagogical discipline, the current article presents findings from a study on disciplinary practices within schools situated in marginalized urban areas. By applying the documentary method of interpretation, it reconstructs two different forms of exclusionary practices with regard to disruptive pupils being labelled as 'special needs children;' one which relies on and intensifies given exclusionary structures while constructing pupils as notoriously deviant subjects. And another contrasting form which strives to alter spatial routines of discipline in order to mitigate their exclusionary effects, while constructing disruptive pupils as children in need of pedagogical support. Ultimately, in both cases the historically rooted and long-established spatial order of school proves to be stable. This article then concludes with reflections on the role and connection of space, social marginalization, inclusion and exclusion in disciplinary practices at school. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Tertium comparationis" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: