Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enVolk, Carmen; Rosenstiel, Stephanie; Demetriou, Yolanda; Krustrup, Peter; Thiel, Ansgar; Trautwein, Ulrich; Wagner, Wolfgang; Höner, Oliver; Sudeck, Gorden
TitelEffects of a physical education intervention programme for ninth-graders on physical activity-related health competence.
Findings from the GEKOS cluster randomised controlled trial.
Gefälligkeitsübersetzung: Auswirkungen eines Interventionsprogramms im Sportunterricht für Neuntklässler auf die bewegungsbezogene Gesundheitskompetenz. Ergebnisse der randomisierten kontrollierten GEKOS-Cluster-Studie.
QuelleIn: Psychology of sport and exercise, 55 (2021) Art.-ID 101923, 12 S.
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1469-0292; 1878-5476
DOI10.1016/j.psychsport.2021.101923
SchlagwörterKompetenz; Fragebogen; Vergleichsuntersuchung; Gesundheitserziehung; Lernen; Schüler; Sportspiel; Training; Sportunterricht; Fragebogen; Kompetenz; Sportpädagogik; Fitnesstest; Bewegungsverhalten; Intervention; Wirkung; Wissenserwerb; Gesundheitsförderung; Sekundarstufe I; Schüler; Lernen; Wissenserwerb; Gesundheitserziehung; Gesundheitsförderung; Bewegungsaktivität; Bewegungsverhalten; Fitnesstest; Sportpädagogik; Sportspiel; Sportunterricht; Training; Effektivität; Bewegungsangebot; Effektivität; Intervention; Theorie-Praxis-Beziehung; Wirkung
AbstractThe main purpose of this cluster randomised controlled trial was to investigate the effects of a physical education (PE) intervention programme combining theoretical and practical components on students' knowledge, skills, abilities and motivation related to competence for a healthy active lifestyle. The intervention used learning tasks to combine theory on health and physical fitness with either running/jumping activities or small-sided ball games and was compared to regular PE classes. Forty-eight PE classes were randomly assigned to intervention (IG-run, IG-game play; 27 classes) and control (CG-run, CG-game play; 21 classes) groups. Overall, 841 ninth-graders (51.1% girls, Mage = 14.20, SD = 0.51) were tested before and after the six-week intervention and in an eight-to-twelve-week follow-up. Students completed a health-related fitness knowledge test, questionnaires on control competence for physical training, health- and fitness-related interest and attitudes, and physical fitness tests. Regressions in structural equation models revealed positive treatment effects of the game play intervention on students' knowledge (betaStdY = 0.33, 99.6% CI [0.12, 0.55]) and control competence for physical training (betaStdY = 0.26, 99.6% CI [0.02, 0.50]) at the post-test. No significant effects were found at the follow-up test. Treatment effects were independent of gender. The results indicate the short-term effectiveness of learning tasks combining theory with ball games in order to develop knowledge and control competence for physical training in PE. Further studies have to clarify how to sustain effects over time and address students' physical fitness and health- and fitness-related interest and attitudes in interventions combining theory and practice. (Autor).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Psychology of sport and exercise" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: