Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Sonst. PersonenBellatalla, Luciana (Hrsg.); Genovesi, Piergiovanni (Hrsg.); Matthes, Eva (Hrsg.); Schütze, Sylvia (Hrsg.)
TitelNation, nationalism and schooling in contemporary Europe.
QuelleBad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt (2022), 200 S.Verfügbarkeit 
ReiheBeiträge zur historischen und systematischen Schulbuch- und Bildungsmedienforschung; forschung Klinkhardt
BeigabenLiteraturangaben; Illustrationen
ZusatzinformationInhaltsverzeichnis
Titelbild
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Monographie
ISBN3-7815-2542-2; 978-3-7815-2542-9; 978-3-7815-5981-3
SchlagwörterBildungsgeschichte; Kulturelle Entwicklung; Kulturelle Identität; Medienpädagogik; Bildungspolitik; Europa; Kulturelle Identität; Nation; Nationalbewusstsein; Nationalismus; Schulbuch; Schule; Lehrmittel; Medienpädagogik; Bildungspolitik; Aufsatzsammlung; Kulturelle Entwicklung; Schulbildung; Schule; Schulgeschichte; Schulbildung; Lehrmittel; Schulbuch; Geschichte (Histor); Nation; Nationalbewusstsein; Nationalismus; 19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; 21. Jahrhundert; Aufsatzsammlung; Europa
AbstractDuring the 19th century, up to the middle of the 20th century, the theme of national identity - and even more so of the absolute primacy of the nation - was firmly at the center of the educational projects of European states. Moreover, schools had and have been one of the fundamental instruments in the processes of nation building and, subsequently, in the establishment of nationalist perspectives, being used as a place of transmission of narratives aimed at legitimising the primacy of the nation, whether historically or ethnically based. A significant undermining of the absolute primacy of the nation emerged in the aftermath of the Second World War. A widespread desire to reduce the scope of national sovereignty, to fight against the drifts of nationalism, took on a new consistency. The ideological struggle centered on the two blocs, which characterized the age of the Cold War, contributed to strongly circumscribing the political space of nationalism, but the fall of the Wall has opened up new spaces both for the role of the nation and for the phenomena of micro-nationalism and neo-nationalism. Scholars of different European countries contributed to the reflection on the interrelation of nation(alism) and schooling with a special focus on educational media. This reflection is more urgent than ever and is central to our future and our social, civil, and cultural development.
Erfasst vonBBF | Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung des DIPF, Berlin
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: