Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inNiemeier, Susanne
TitelBoundedness / Unboundedness: Blick durch das Schlüsselloch. Angewandte Kognitive Linguistik für den Englischunterricht.
QuelleIn: Zeitschrift für angewandte Linguistik, (2005) 43, S. 3-31Verfügbarkeit 
BeigabenAnmerkungen; Literaturangaben
Sprachedeutsch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1433-9889
SchlagwörterBewusstmachung; Deutschland; Englischunterricht; Fremdsprachenunterricht; Nomen; Schule; Sprachbewusstsein; Unterrichtsplanung; Angewandte Linguistik; Anfangsunterricht; Kognitives Lernen; Interkulturelles Lernen; Schule; Sekundarstufe I; Interkulturelles Lernen; Kognitives Lernen; Anfangsunterricht; Unterrichtsplanung; Lehrwerk; Lehrwerkanalyse; Angewandte Linguistik; Nomen; Sprachbewusstsein; Fremdsprachenunterricht; Englischunterricht; Present Progressive; Deutschland
AbstractThe contribution argues for a strengthened awareness of the newly established paradigm of Applied Cognitive Linguistics, especially in connection with the teaching of English in German schools. Basic assumptions from Cognitive Linguistics seem to offer a fruitful way of explaining language phenomena even to beginning learners in order to raise their awareness for the foreign culture and for the foreign language as well as for language in general. As an example, two phenomena that appear early in English language learning and teaching, namely the distinction between count and mass nouns as well as the progressive aspect are analysed. This analysis starts with an overview of how these phenomena are treated in one of the current English language courses (Klett's "Orange Line"), how they are discussed in Cognitive Linguistic theory and how they may be applied to the English classroom. From an Applied Cognitive Linguistic perspective, these two phenomena seem to be in close connection to each other, whereas they are completely separated in traditional English teaching. Showing up their connection offers the possibility of raising the learners' awareness and of helping them to establish their own mental networks of meaning. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Zeitschrift für angewandte Linguistik" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: