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Es handelt sich zum Einen um Übersetzungen ins Deutsche, die dem FIS Bildung-Schlagwortbestand entnommen wurden. Zum Anderen wurden zusammengesetzte englische Schlagworte in Terme zerlegt, die in der Regel nur einen inhaltlichen Aspekt repräsentieren. Ergänzend wurden Synonyme und vereinzelt zusätzliche Pluralformen hinzugefügt. Diese Anreicherung geht auf die Nutzung intellektueller Vorarbeiten zurück.
The paper contributes to the empirical foundations describing interactions between different languages in the mental lexicon of polyglot learners whose mother tongue is German. Based on some empirical investigations made with about 20 students of various subjects at the University of Giessen, the article describes mental processes of learners, who try to develop listening comprehension in a romanic tongue which they have never learnt before: Listening to Spanish news broadcasted by Radio Internacional de España, the students do not only understand the essentials of the message, but they spontaneously develop their own hypotheses about the lexicon and the grammatical architecture of the new target language. During a first phase they form some kind of 'inter-grammar' made up by the relationships between corresponding elements of the languages mentally involved. During a second phase, they increase their knowledge about transfer and transfer processing. The procedure described will have some impact on the method of teaching a third or fourth foreign language. It leads, furthermore, to a reflection on constructive language learning and teaching operations. (Verlag).
Erfasst von
Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update
2023/1
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0939-7299
Meißner, Franz-Joseph; Burk, Heike: Hörverstehen in einer unbekannten romanischen Fremdsprache und methodische Implikationen für den Tertiärsprachenerwerb. 2001.
3388834
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