Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBecker, Rolf; Blossfeld, Hans-Peter
TitelChanges in the returns to education at entry into the labour market in West Germany.
Gefälligkeitsübersetzung: Veränderungen der Bildungserträge von Berufsanfängern in Westdeutschland.
QuelleIn: Longitudinal and life course studies, 13 (2021) 1, S. 61-86
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1757-9597
DOI10.1332/175795921X16197756998006
SchlagwörterKohortenanalyse; Bildungsexpansion; Frau; Bildungsertrag; Sozialer Status; Soziales Prestige; Sozioökonomischer Faktor; Berufsprestige; Auswirkung; Entwicklung; Geschlechtsspezifik; IAB-Datensatz Arbeiten und Lernen; Konjunkturabhängigkeit; Modernisierung; Berufsanfänger; Hoch Qualifizierter; Mann; Deutschland
Abstract"This article studies to what extent societal processes such as educational expansion, economic modernisation and business cycles have affected the returns to educational certificates of women and men entering the labour market in West Germany. Using longitudinal data, long-term changes in cohort- and period-specific effects on socio-economic status attainment at entry into the labour market are investigated between 1945 and 2008. Analyses demonstrate that the entrants' average socio-economic prestige scores have clearly risen in the process of modernisation. Despite educational expansion, increasing skill demands for highly qualified graduates resulted in rising rates of returns for the most highly educated entrants across birth cohorts. While educational expansion and economic modernisation have boosted socio-economic returns at entry into the labour market for women from all educational levels, it has not been the case for men with the lowest levels of education. Both educational expansion and rising skill requirements of occupations led to an increasing polarisation of inequality between tertiary educated labour-market entrants and less-qualified school leavers. Educational expansion in West Germany has therefore never exceeded the occupational skill demands at entry into the labour market." The study refers to the period 1945-2008. (Author's abstract, IAB-Doku, © Bristol University Press).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Longitudinal and life course studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: