Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSantiago-Vela, Ana; Mergener, Alexandra
TitelGender overeducation gap in the digital age: Can spatial flexibility through working from home close the gap?
Gefälligkeitsübersetzung: Geschlechtsspezifisches Überbildungsgefälle im digitalen Zeitalter: Kann räumliche Flexibilität durch Arbeit von zu Hause aus die Lücke schließen?.
QuelleIn: Social science research, 106 (2022) Art. 102727, 23 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1096-0317
DOI10.1016/j.ssresearch.2022.102727
SchlagwörterChancengleichheit; Soziale Ungleichheit; Frau; Chancengleichheit; Deutschland; Frau; Mobilität; Soziale Ungleichheit; Auswirkung; Telearbeit; Überqualifikation; Mismatch; Mobilität; Erwerbstätigkeit; Mismatch; Arbeitsmarktchance; Telearbeit; Unterwertige Beschäftigung; Überqualifikation; Auswirkung; Geschlechtsspezifik; Deutschland
Abstract"This study analyses the gender overeducation gap, meaning differences between partnered men and women in the degree of holding a job with lower requirements compared to one's own education, and how working from home (WfH) affects overeducation. Contextualising education-job mismatches in the digital age, we update an old topic of labour market research considering new options of spatial flexibility via WfH. Using a unique German dataset of the core employed population in 2018 (i.e., individuals that are at least 15 years old and report paid work for at least 10 h per week), our results show a gender overeducation gap, with women at a higher risk of overeducation than men. By applying a latent variable approach with simultaneous regressions to account for potential selection into jobs allowing WfH, we find that the WfH option carries a lower overeducation risk. Moreover, the findings suggest a gender-specific benefit of WfH: women show higher overeducation risks among employees without the WfH option, but the gender overeducation gap is closed among those with the WfH option." The study refers to the period 2018-2018. (Author's abstract, IAB-Doku, © 2022 Elsevier).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Social science research" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: