Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inKlüppelholz, Werner
TitelMomente musikalischer Sozialisation.
QuelleAus: Behne, Klaus-E. (Hrsg.): Einzeluntersuchungen. Laaber: Laaber-Verlag (1980) S. 146-177
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMusikpädagogische Forschung. 1
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Sammelwerksbeitrag
ISBN3-921518-55-5
DOI10.25656/01:24738
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-247384
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Interview; Emotion; Sozialisation; Familie; Massenmedien; Schule; Peer Group; Ästhetische Bildung; Chor; Chorsingen; Instrumentalspiel; Jazz; Konzertbesuch; Musik; Musikalische Entwicklung; Musikalische Sozialisation; Musikhören; Musikunterricht; Musizieren; Oper; Popmusik; Rockmusik; Schlager; Singen (Mus); Tanz; Studium; Biografie; Klassik; Präferenz
AbstractWhich are the aspects of individual biography that lead to a person's involvement with music of any kind? 19 amateur singers, students of music and various concert-goers (aged between 18-40; 27,7 being the average age) were questioned as to their individual musical tastes, regarding family background and the influence of school, peer-group and mass-media as agents of socialisation. The findings suggest, that a stable preference for classical music is a product of primary socialisation, usually brought about by identification with one of the parents. A stable preference for pop-music is acquired as part of secondary socialisation under the influence of the peer-group. In both cases personal influence seems to be far more effective than the media. Any musical activity tends to grow increasingly stable when supported by outside impulses. Two non-musical aspects, i.e. the role of music as means of social opposition and the functional logic of music in itself, can also reinforce musical activities. Emotional contiguity is a pre-condition for the development of aesthetic preferences. The only way that school seems to have a part in musical socialisation is by way of practical musical activities. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: