Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHapp, Roland; Förster, Manuel
TitelThe importance of controlling for socioeconomic factors when determining how vocational training and a secondary school economics class influence the financial knowledge of young adults in Germany.
QuelleIn: Zeitschrift für ökonomische Bildung, (2017) 6, S. 121-146Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Internetadressen; Tabellen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2196-3533
DOI10.7808/0606
SchlagwörterWissen; Stichprobe; Berufsausbildung; Deutschland; Lehrplan; Stichprobe; Wirtschaft; Wissen; Regelschule; Studienanfänger; Weiterführende Schule; Allgemein bildender Unterricht; Bundesland; Regelschule; Sekundarstufe II; Berufsbildende Höhere Schule; Weiterführende Schule; Lehrplan; Allgemein bildender Unterricht; Bundesland; Finanzwesen; Wirtschaft; Berufsausbildung; Untersuchung; Studienanfänger; Deutschland
AbstractIn public debate in Germany, it often is criticized that financial knowledge is insufficiently developed at secondary school. To determine the extent to which learning opportunities at secondary school influence young people's financial knowledge we administered a German adaptation of the Test of Financial Literacy (TFL-G) to 984 students aged 17 to 25 beginning their higher education study programs in Germany and controlled for socioeconomic factors. We compared the content of the TFL-G to the curricula of selected regular and vocational secondary schools and found significant differences across federal states. Our results indicate that attending an economics class at a regular secondary school had a moderate effect on the development of financial knowledge of the participants in our sample whereas completing a vocational training program at the secondary school level had a much greater effect. In view of our results, the question arises as to whether more importance should be given in the curriculum of regular secondary schools in Germany to developing financial knowledge. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Zeitschrift für ökonomische Bildung" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: