Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Brenøe, Anne Ardila; Zölitz, Ulf |
---|---|
Institution | Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit |
Titel | Exposure to more female peers widens the gender gap in STEM participation. Gefälligkeitsübersetzung: Mehr weibliche Mitschüler vergrößern den geschlechtsspezifischen Unterschied in MINT-Berufen. |
Quelle | Bonn (2019), 56 S.
PDF als Volltext |
Reihe | IZA discussion paper. 12582 |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; Monographie |
ISSN | 2365-9793 |
Schlagwörter | Kinderzahl; Frau; Sekundarstufe II; Schüler; Peer Group; Fruchtbarkeit; Informatik; Mathematik; Naturwissenschaften; Einkommensunterschied; Einkommenseffekt; Berufswahl; Naturwissenschaftlich-technischer Beruf; Geschlechterverteilung; Geschlechtsspezifik; Technik; Männlicher Jugendlicher; Weibliche Jugendliche; Dänemark |
Abstract | "This paper investigates how high school gender composition affects students' participation in STEM at college. Using Danish administrative data, we exploit idiosyncratic within-school variation in gender composition. We find that having a larger proportion of female peers reduces women's probability of enrolling in and graduating from STEM programs. Men's STEM participation increases with more female peers present. In the long run, women exposed to more female peers are less likely to work in STEM occupations, earn less, and have more children. Our findings show that the school peer environment has lasting effects on occupational sorting, the gender wage gap, and fertility." (Author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2020/1 |