Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enLeisterer, Sascha; Gramlich, Leonie
TitelHaving a positive relationship to physical activity.
Basic psychological need satisfaction and age as predictors for students' enjoyment in physical education.
Gefälligkeitsübersetzung: Ein positives Verhältnis zur körperlichen Aktivität haben. Befriedigung psychologischer Grundbedürfnisse und Alter als Prädiktoren für den Spaß am Sportunterricht.
QuelleIn: Sports, 9 (2021) 7, Art. 90, 9 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2075-4663
DOI10.3390/sports9070090
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Affekt; Emotion; Selbstbestimmung; Verhaltenspsychologie; Zufriedenheit; Lebensalter; Kind; Lebensalter; Motivation; Sportpsychologie; Schulsport; Sportunterricht; Mitbestimmung; Zufriedenheit; Sportpädagogik; Verhaltenspsychologie; Affekt; Selbstbestimmung; Kind; Motivation; Unterrichtsgestaltung; Mitbestimmung; Bewegung (Motorische); Bewegungsaktivität; Schulsport; Sportpsychologie; Sportpädagogik; Sportunterricht; Bewegungsfreude; Jugendlicher
AbstractPhysical activity is fundamental to prevent common illnesses in youth and research shows that students who perceive enjoyment in physical education (PE) have a more physically active lifestyle. This study aims to identify psychological antecedents of student enjoyment in PE. We addressed this by assessing aspects of self-determination theory (SDT), including the extent of autonomy-supportive teaching in PE (reported by teachers), the satisfaction of students' basic psychological needs, and student age (reported by students), via questionnaires. Correlational and multiple linear regression analyses of the collected data of N = 170 students (M = 14.3 ± 2.20, 10-19 years of age) and N = 10 teachers show that autonomy support is related to autonomy satisfaction in students (r = 0.20, p ( 0.01). In turn, student perception of autonomy correlates with competence (r = 0.64, p ( 0.001) and belonging (r = 0.37, p ( 0.001). All three basic psychological needs predict enjoyment in PE (F(1, 163) = 19.59, R2 = 0.68, p ( 0.01). Additional analyses show that higher student age predicts a decrease in enjoyment (DeltaR2 = 0.04, B = -0.73, beta = -0.21, p ( 0.01). Thus, student enjoyment in PE, as a foundation for a physically active lifestyle, can help to prevent common illnesses by satisfying basic psychological needs in PE. (Autor).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Sports" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: