Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHadjar, Andreas; Scharf, Jan; Hascher, Tina
TitelWho aspires to higher education?
Axes of inequality, values of education and higher education aspirations in secondary schools in Luxembourg and the Swiss Canton of Bern.
QuelleIn: European journal of education, 56 (2021) 1, S. 9-26Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenIllustrationen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1465-3435
DOI10.1111/ejed.12435
SchlagwörterBildungsverhalten; Panel; Bildungsaspiration; Soziale Ungleichheit; Wertschätzung; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Bern; Luxemburg; Bildungssystem; Schüler; Schweiz; Soziale Ungleichheit; Bildungssystem; Internationaler Vergleich; Kanton; Bildungsverhalten; Hochschulbildung; Panel; Schuljahr 07; Schuljahr 08; Schuljahr 09; Schulform; Sekundarstufe I; Schüler; Migrationshintergrund; Sozioökonomische Lage; Hochschulbildung; Migrationshintergrund; Internationaler Vergleich; Bern; Kanton; Luxemburg; Schweiz
AbstractThis article reports a study that investigated secondary school students' higher education aspirations (towards university studies, ISCED 6 and above) and how these differ between student groups as well as how these are impacted by values of education. Panel data of more than 300 secondary school students in two countries, Luxembourg and Switzerland (the Swiss Canton of Bern) was analysed. Schools are structured differently in the education systems of Luxembourg and the Swiss Canton of Bern. The results of our analysis show that students in the Luxembourgish sample more often aspire to higher education than in the Swiss sample. Disparities in higher education aspirations were also more pronounced in the Luxembourgish sample, boys and students from families of low socio-economic status (SES) were less likely to aspire to higher education. While the effects of values of education are generally scarce, stimulation in terms of anticipated enjoyment and interest derived from participation in higher education seems to have a positive effect on higher education aspirations. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European journal of education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: