Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSchreiter, Saskia; Vogel, Markus; Rehm, Markus; Dörfler, Tobias
TitelTeachers' diagnostic judgment regarding the difficulty of fraction tasks: A reconstruction of perceived and processed task characteristics.
QuelleIn: RISTAL : Research in Subject-matter Teaching and Learning, 4 (2021) 1, S. 127-146Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2616-7697
SchlagwörterKognitive Verarbeitungsgeschwindigkeit; Urteil; Diagnostik; Belastung; Bruchrechnung; Lehrer; Mathematik; Messung; Urteil; Diagnostik; Aufgabe; Referendar; Lehrer; Referendar; Unterrichtsgestaltung; Bruchrechnung; Mathematik; Messung; Aufgabe; Belastung; Schwierigkeit
AbstractThe selection and modification of mathematical tasks requires teachers to adequately judge task difficulty. Despite such importance, little is known about teachers' cognitive processes that underlie these judg-ments. Considering possible interrelations with teaching experience and specific aspects of PCK/PK, this study reconstructs teachers' perception and processing of task characteristics while judging task difficulty for students. In the field of fraction calculation, the tasks' difficulty is varied systematically by modifications in the tasks' instructional design (according to cognitive load theory; e.g., split-attention vs. integrated format) and by adjusting the fractions' complexity (e.g., like vs. unlike fractions). The study was conducted with 55 pre- and 35 in-service mathematics teachers. The results suggest that both groups predominantly perceive and process mathematical, but only rarely instructional task characteristics. Con-trary to expectations, the findings indicate that participants' specific PCK/PK concerning difficulty-generating task characteristics is high in both areas - fraction and instructional design. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2022/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "RISTAL : Research in Subject-matter Teaching and Learning" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: