Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inRieckmann, Marco
TitelEmancipatory and transformative Global Citizenship Education in formal and informal settings.
Empowering learners to change structures.
QuelleIn: Tertium comparationis, 26 (2020) 2, S. 174-186Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2); PDF als Volltext kostenfreie Datei (3)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1434-1697
DOI10.25656/01:25339
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-253399
SchlagwörterBildungsziel; Kompetenz; Staatsbürgerliche Erziehung; Formale Bildung; Deutschland; Partizipation; Schüler; Strukturwandel; Kompetenz; Emanzipation; Wertorientierung; Kommentar; Interkulturelles Lernen; Globalisierung; Globales Lernen; Informelles Lernen; Formale Bildung; Lehrerrolle; Schüler; Interkulturelles Lernen; Informelles Lernen; Bürgerschaftliches Engagement; Emanzipation; Globales Lernen; Partizipation; Staatsbürgerkunde; Wertorientierung; Globalisierung; Nachhaltige Entwicklung; Strukturwandel; Ehrenamtliche Arbeit; Kommentar; Vignette (Methode); Deutschland
AbstractThis paper examines the vignettes from the perspective of Global Citizenship Education (GCE), with a particular focus on emancipatory and transformative learning in formal and informal settings. Taking reflection on the learning experiences and processes described in the vignettes as a basis, it develops and discusses five theses. This discussion helps to clarify what GCE is, where it is successful, where it fails, and how it should develop. While this paper acknowledges the relevance of incidental learning for GCE - and thus the bottom-up, emic approach that is the focus of this special issue, analysis of the experiences presented in the vignettes shows that incidental learning is not a simple matter where GCE is concerned. It can also lead to outcomes that are not in the spirit of GCE, and may even run counter to it. Learning environments should be structured in such a way as to facilitate the development of global citizenship competencies, create a sense of belonging and solidarity, and enable students to reflect critically on power structures and contribute to the transformation of those structures. Teachers can contribute to this by deploying emancipatory, transformative pedagogies in the classroom but also by creating opportunities for incidental learning in line with GCE or by addressing the outcomes of incidental learning in the classroom and making it amenable to reflection. Teachers need appropriate (GCE) competencies to enable them both to deploy emancipatory, transformative pedagogies and to support incidental learning. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2022/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Tertium comparationis" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: