Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGrätz, Michael; Wiborg, Øyvind N.
TitelReinforcing at the Top or Compensating at the Bottom? Family Background and Academic Performance in Germany, Norway, and the United States.
Gefälligkeitsübersetzung: Stärkung im oberen oder Kompensation im unteren Bereich? Der familiäre Hintergrund und die akademische Leistung in Deutschland, Norwegen und den Vereinigten Staaten.
QuelleIn: European sociological review, 36 (2020) 3, S. 381-394Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0266-7215; 1468-2672
DOI10.1093/esr/jcz069
SchlagwörterBildungsmobilität; Kognitive Kompetenz; Soziale Herkunft; Generation; Kind; Mobilität; Norwegen; Schulleistung; USA; Auswirkung; Internationaler Vergleich; Soziale Herkunft; Generation; Kognitive Kompetenz; Kind; Schulleistung; Mobilität; Sozioökonomischer Faktor; Internationaler Vergleich; Auswirkung; Jugendlicher; Norwegen; USA
Abstract"Research on educational mobility usually studies socioeconomic differences at the mean of children's academic performance but fails to consider the variation in the shape of socioeconomic differences across the outcome distribution. Theories of social mobility as well as theories about the resource allocation within families predict such variation. We use quantile regression models to estimate variation in socioeconomic differences across the distribution of academic performance using different indicators of family background (parental education, occupation, earnings, and wealth). We apply this approach to data on Germany, Norway, and the United States, three countries that represent different welfare and education regimes that may affect the intergenerational transmission of educational advantage. We find stronger socioeconomic differences at the bottom than at the middle and the smallest differences at the top of the performance distribution. These findings are virtually identical across all four indicators of family background. We also find no cross-national differences in the shape of socioeconomic differences in academic performance." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2021/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: