Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Golus, Kinga |
---|---|
Titel | Forschendes Lernen als Problemfeld des Praxissemesters in der Philosophiedidaktik. Paralleltitel: Research-based Learning as Problem Area in Philosophical Teacher Training at Schools. |
Quelle | In: Herausforderung Lehrer*innenbildung, 2 (2019) 2, S. 77-87
PDF als Volltext |
Beigaben | Literaturangaben |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 2625-0675 |
DOI | 10.4119/hlz-2449 |
Schlagwörter | Forschendes Lernen; Fachdidaktik; Philosophieunterricht; Professionalisierung; Praxissemester; Problematisierung; Student; Studentin |
Abstract | Forschendes Lernen im Praxissemester wird nach wie vor als Problemfeld identifiziert. Ziel des Beitrags ist es, aus Studierendenperspektive zu rekonstruieren, warum eine Definition und eine entsprechende Umsetzung in der Schulpraxis als problematisch wahrgenommen werden. Dies passiert exemplarisch in der Fachdidaktik Philosophie. (Orig. übernommen). Since 2014, research-based learning is a crucial part of teacher training in North Rhine-Westphalia (Germany). This new feature of university teacher training is assumed to facilitate future teachers' process ofprofessionalization. It is the paper's objective to analyze two students' personal reports on research-based learning. The reports are based on the students' experiences concerning a small research project they had conducted while completing part of their assistant teacher training in philosophy at secondary schools. Their reports may assist university staff to improve preparation seminars for practical teacher training in order to help students to understand better the idea of research-based learning and how it can support their own professionalization. Finally, the paper suggests how research-based learning can be implemented more successfully in teacher training programs. (Orig. übernommen). |
Erfasst von | Universität Bielefeld, Wissenschaftliche Einrichtung Oberstufen-Kolleg |
Update | 2022/3 |