Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inLiebermann, Yvonne
TitelThe Productivity of Empathy Inhibition.
The Ethics of Framing in Caryl Phillips' The Lost Child.
QuelleIn: Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik, 44 (2019) 1, S. 47-66Verfügbarkeit 
BeigabenAnmerkungen
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0171-5410
SchlagwörterEmotion; Englischunterricht; Fremdsprachenunterricht; Lektüre; Literaturunterricht; Fachdidaktik; Empfindsamkeit; Fachdidaktik; Empfindsamkeit; Lektüre; Literaturunterricht; Fremdsprachenunterricht; Englischunterricht
AbstractThis essay analyses the politics of narrative framing in Caryl Phillips' penultimate novel The Lost Child (2015). It argues that The Lost Child frames the main story through allusions to Emily Brontë's canonical text Wuthering Heights and the life of its author to shed light on the universal restriction of socio-cultural, ideological frames which influence readerly empathy, instead of furnishing an alternative version of the past as the aim of the 'writing back' paradigm. Ideological frames manipulate our perception and guide how we distribute value and empathy. In The Lost Child, the framing technique emphasises the working of frames by juxtaposing two stories; whereas one story triggers empathy in the reader through a clear construction of causality and sequentiality, the other story lacks cohesion and consequently which inhibits the reader's empathy for the main protagonist. However, the narrative framing by being visible and destabilising also challenges the reader's evaluation of the main protagonist Monica and more broadly asks the reader to reconsider how ideological frames distribute value and control empathy. Therefore, the framing makes readers consider framing mechanisms on a meta-level and reconsider how they distribute empathy in the first place. Contrasting instances of 'easy empathy' in the novel with more complex forms of empathy invited by the framing of the novel, this essay argues that mechanisms of empathy inhibition can constitute a specific form of readerly engagement. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: