Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHoferichter, Frances; Raufelder, Diana
TitelMothers and fathers - who matters for STEM performance?
Gender-specific associations between STEM performance, parental pressure, and support during adolescence.
QuelleIn: Frontiers in education, 4 (2019) 14, S. 1-10
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2504-284X
DOI10.3389/feduc.2019.00014
SchlagwörterGender; Elternverhalten; Leistungsdruck; Wahrnehmung; Junge; Mutter; Vater; Geschlechterstereotyp; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Biologieunterricht; Junge; Mädchen; Mathematikunterricht; Mutter; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Notendruck; Vater; Wahrnehmung; Schulleistung; Elternverhalten; Geschlechterstereotyp; Leistungsdruck; Unterstützung; Mathematisch-naturwissenschaftlicher Unterricht; Schuljahr 08; Schulische Motivation; Schulleistung; Biologieunterricht; Mathematikunterricht; Mathematisch-naturwissenschaftlicher Unterricht; Mathematische Kompetenz; Notendruck; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Elternwille; Unterstützung; Gender; Mädchen
AbstractResearch has shown that parental pressure is negatively whereas parental support is positively associated with various scholastic outcomes, such as school engagement, motivation and achievement. However, only few studies investigate boys' and girls' perception of mother and father pressure/support in detail. This might be particularly essential when it comes to girls' and boys' achievement in STEM subjects, as girls and boys might profit differently from parental pressure/support regarding their achievement in STEM and vice versa. This study aims to shed light on this topic and explores potential within- and over time associations between students' perception of parental pressure/support and grades in mathematics and biology. Using self-report data from 1088 8th grade students at T1 (M AGE = 13.70, SD = 0.53, 54% girls) from Brandenburg, Germany, multigroup cross-lagged models were conceptualized with Mplus. The results indicate that there are gender differences in the interplay of students' grades in mathematics, biology and their perception of parental pressure and support: Whereas mother support plays a central beneficial role for girls' achievement in STEM subjects as well as for the other parental variables over time, for boys mother support is negatively associated with math performance over time. Within-time associations further show that boys - in contrast to girls - do not benefit from any parental support regarding their performance in mathematics or biology. Finally, results suggest that the relationship between adolescents' STEM achievement and parental pressure/support is rather mono-directional than bi-directional over time. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Frontiers in education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: