Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Schellberg, Gabriele |
---|---|
Titel | Selbstwirksamkeitserwartungen von Studierenden im Rahmen der "Basisqualifikation Musik". Paralleltitel: Primary student teachers' self-efficacy expectations in a music methods course. |
Quelle | Aus: Clausen, Bernd (Hrsg.); Dreßler, Susanne (Hrsg.): Soziale Aspekte des Musiklernens. Münster; New York: Waxmann (2018) S. 145-168
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2); PDF als Volltext (3) |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 39 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-8309-3872-9; 978-3-8309-8872-4 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-207300 |
Schlagwörter | Empirische Untersuchung; Umfrage; Einstellung (Psy); Selbstkonzept; Selbstwahrnehmung; Selbstwirksamkeit; Erwartungshaltung; Primarbereich; Lehramtsstudent; Lehramtsstudiengang; Fachfremder Unterricht; Musik; Musikalität; Musikunterricht; Qualifikation; Studium; Hochschulseminar; Student; Bayern; Deutschland |
Abstract | The purpose of this study was to determine predictors which affect self-related cognitions (perceived self-efficacy of teaching music and feeling musical) of preservice primary classroom teachers in a university music methods course. A questionnaire was administered as a pre-test/post-test to teacher candidates (N = 469) enrolled in a compulsory music methods course at several Bavarian universities. Findings show enhanced perceived self-efficacy as well as a more positive perception of their own musicality. The four sources of self-efficacy according to Bandura (1997) seem to be predictors of the development of self-efficacy, but in addition, responses to open-ended questions revealed some music-specific variations of predictors that should be considered for a university music methods course. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | Professur für Musikpädagogik an der NORD Universität Levanger |
Update | 2019/3 |