Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inBorgna, Camilla
TitelDifferent systems, same inequalities? Post-compulsory education and young adults' literacy in 18 OECD countries.
QuelleIn: Journal of European social policy, 27 (2017) 4, S. 332-345
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1461-7269
DOI10.1177/0958928717719197
SchlagwörterBildungschance; Bildungsdefizit; Bildungsniveau; Chancengleichheit; Soziale Ungleichheit; Bildungspolitik; Sekundarstufe II; Soziale Schicht; Ausbildung; Berufsbildung; Hochschulbildung; Internationaler Vergleich; OECD (Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung)
AbstractEducation is increasingly seen as a substitute for social policy, but opportunities for skill development vary by social background and educational institutions are not neutral in this respect. While previous research has extensively examined how schooling affects skills distribution, the role of post-compulsory education has been long overlooked. Using data from the 2011/2012 Programme for International Assessment of Adult Competences, this article investigates how selected features of upper secondary and tertiary education are connected to the social stratification of young adults' literacy skills in 18 OECD countries. First, I use individual-level regressions to assess the extent to which disparities in the skills of 24- to 29-year-old individuals are explained by parental education in each country. Second, I apply fuzzy-set qualitative comparative analysis across countries to investigate under which institutional conditions the social stratification of young adults' literacy skills is most severe. The findings point to the existence of functionally equivalent education regimes: young adults face severe disparities not only in socially selective higher education systems but also in relatively open systems characterized by institutional differentiation; moreover, disparities arising during compulsory schooling are consequential for the skill distribution of young adults, underscoring the importance of a life-course approach to education policies.
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2021/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of European social policy" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: