Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Oberdabernig, Doris; Schneebaum, Alyssa |
---|---|
Titel | Catching up? The educational mobility of migrants' and natives' children in Europe. Gefälligkeitsübersetzung: Eingeholt? Die Bildungsmobilität der Kinder von Migranten verglichen mit Kindern von Inländern in Europa. |
Quelle | In: Applied economics, 49 (2017) 37, S. 3701-3728
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2) |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0003-6846; 1466-4283 |
DOI | 10.1080/00036846.2016.1267843 |
URN | urn:nbn:de:0168-ssoar-74903-5 |
Schlagwörter | Bildungsbeteiligung; Bildungschance; Bildungsmobilität; Europäisches Haushaltspanel; Ausländer; Belgien; Estland; Frankreich; Großbritannien; Kind; Luxemburg; Österreich; Schweiz; Kroatien; Lettland; Internationaler Vergleich; Inländer; Bildungsabschluss; Bildungsbeteiligung; Kind; Bildungsabschluss; Zweite Generation; Inländer; Migrationsforschung; Internationaler Vergleich; Ausländer; Migrant; Belgien; Estland; Frankreich; Großbritannien; Kroatien; Lettland; Luxemburg; Schweiz; Tschechische Republik; Österreich |
Abstract | "Migrants into European countries are often less educated than European natives. We analyse whether migrants' children are more or less likely than natives' children to achieve upward educational mobility across generations, and study differences in the factors, which contribute to differences in mobility for the two groups. We find that migrants' descendants are more often upwardly mobile (and less often downwardly mobile) than their native peers in the majority of countries studied, and show that the main factor contributing to these patterns is the education level of parents. Although a lower parental education means that their children are less likely to access the same amount of human, social and financial capital as children of more highly educated parents, migrants' descendants over the last two generations were able to make significant progress in reducing education gaps with natives." (Author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2021/1 |