Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enFranco-Santos, Monica; Doherty, Noeleen
TitelPerformance management and well-being.
A close look at the changing nature of the UK higher education workplace.
Gefälligkeitsübersetzung: Leistungsmanagement und Wohlbefinden. Eine genaue Betrachtung der Veränderungen von Arbeitsplätzen im Hochschulwesen Großbritanniens.
QuelleIn: The international journal of human resource management, 28 (2017) 15, S. 2319-2350
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0958-5192; 1466-4399
DOI10.1080/09585192.2017.1334148
SchlagwörterArbeitsbelastung; Zufriedenheit; Leistungsbeurteilung; Stress; Arbeitsbedingungen; Arbeit; Arbeitsmotivation; Universität; Hochschulpersonal; Akademiker; Hochschulsystem; Großbritannien
Abstract"The relationship between HRM and well-being has received a significant amount of research attention; however, results are still contested. Our study addresses this phenomenon in the Higher Education sector. We specifically investigate the association between performance management and the perceived well-being of academic staff. Our research finds that the application of a directive performance management approach, underpinned by agency theory ideas as evidenced by a high reliance on performance measures and targets, is negatively related to academics' well-being (i.e. the more it is used, the worse people feel). In contrast, an enabling performance management approach, based on the learnings of stewardship theory, emphasising staff involvement, communication and development, is positively related to academics' well-being. We also find the positive relationship between enabling practices and well-being is mediated by how academics experience their work (i.e. their perceptions of job demands, job control and management support). These results indicate that current trends to intensify the use of directive performance management can have consequences on the energy and health of academics, which may influence their motivation and willingness to stay in the profession. This research suggests that an enabling approach to managing performance in this context, may have more positive effects." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2017/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "The international journal of human resource management" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: