Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Feld, Jan; Zölitz, Ulf |
---|---|
Titel | Understanding peer effects. On the nature, estimation, and channels of peer effects. Gefälligkeitsübersetzung: Zum Verständnis von Peer-Group-Effekten. Über das Wesen, die Einschätzung und die Wirkungskanäle von Peer-Group-Effekten. |
Quelle | In: Journal of labor economics, 35 (2017) 2, S. 387-428
PDF als Volltext |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0734-306X; 1537-5307 |
DOI | 10.1086/689472 |
Schlagwörter | Gemeinschaft; Soziale Identität; Sozialer Wert; Soziales System; Gruppendynamik; Test; Leistungsbeurteilung; Lernerfolg; Lernen; Peer Group; Hochschulbildung; Studienerfolg; E-Learning; Auswahlverfahren; Wirkungsforschung; Student; Niederlande |
Abstract | "This paper estimates peer effects in a university context where students are randomly assigned to sections. While students benefit from better peers on average, low-achieving students are harmed by high-achieving peers. Analyzing students' course evaluations suggests that peer effects are driven by improved group interaction rather than adjustments in teachers' behavior or students' effort. Building on Angrist's research, we further show that classical measurement error in a setting where group assignment is systematic can lead to a substantial overestimation of peer effects. However, when group assignment is random -- like in our setting -- peer effect estimates are biased toward zero." (Author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2017/3 |