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Es handelt sich zum Einen um Übersetzungen ins Deutsche, die dem FIS Bildung-Schlagwortbestand entnommen wurden. Zum Anderen wurden zusammengesetzte englische Schlagworte in Terme zerlegt, die in der Regel nur einen inhaltlichen Aspekt repräsentieren. Ergänzend wurden Synonyme und vereinzelt zusätzliche Pluralformen hinzugefügt. Diese Anreicherung geht auf die Nutzung intellektueller Vorarbeiten zurück.
Elicited imitation requires listeners to listen and repeat sentences as accurately as possible. In second language acquisition (SLA) research it has been used for a variety of purposes. Recently, versions of the same elicited imitation test (EIT) have been created in 6 languages with the purpose of measuring second language proficiency. The validity of these EITs has been tested, and results are promising. However, questions remain regarding the extent to which EIT performance is mediated by learners' memory span. The current study validates a new Korean EIT following the Ortega et al. (2002) design and, as part of that, investigates the potential role of phonological short-term memory in test performance. Korean as a second language learners (N = 66) took the following tests over 2 days: the Korean EIT, the listening section of the standardized Test of Proficiency in Korean (TOPIK), a speaking test, and a forward digit span test in their first language. Results indicated significant positive correlations between EIT scores and the various proficiency measures, but a weak and nonsignificant correlation between the EIT and forward digit span scores. Together, these results provide support for this EIT as a valid and reliable proficiency measure for use in SLA research. (Verlag).
Erfasst von
Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update
2022/2
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Standortunabhängige Dienste
0026-7902
Kim, Youjin; Tracy-Ventura, Nicole; Jung, Yeonjoo: A Measure of Proficiency or Short-Term Memory? Validation of an Elicited Imitation Test for SLA Research. 2016.
3259031
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