Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBlankenburg, Janet Susan; Höffler, Tim Niclas; Parchmann, Ilka
TitelFostering today what is needed tomorrow: Investigating students' interest in science.
QuelleIn: Science education, 100 (2016) 2, S. 364-391Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0036-8326; 1098-237X
DOI10.1002/sce.21204
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-126899
SchlagwörterFaktorenanalyse; Reliabilität; Junge; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Biologieunterricht; Chemieunterricht; Deutschland; Faktorenanalyse; Gymnasium; Junge; Mädchen; Modell; Naturwissenschaften; Physikunterricht; Schüler; Interesse; Reliabilität; Schuljahr 06; Gymnasium; Schüler; Interesse; Biologieunterricht; Chemieunterricht; Naturwissenschaften; Physikunterricht; Modell; Messinstrument; Mädchen; Deutschland
AbstractThis paper investigates the structure of German sixth-grade students' interest in science (N = 474; age 11-12 years) by considering different subject-related contexts (biology, chemistry, and physics) and different activities. Confirmatory factor analysis models were designed to validate the hypothetical structure of interest, connecting the whole spectrum of early school science with Holland's RIASEC model, and revealed that students' interest in science is best described by a cross-classified model with latent context and activity factors. Students were most interested in investigative and hands-on activities in all contexts. Despite the young age group, there were significant gender differences with regard to interest in contexts and interest in activities. For example, girls were more interested in artistic and realistic activities among most contexts and generally in the biological context. Surprisingly, boys were more interested in social physics activities than girls. This paper discusses implications for future research, for school science curricula as well as for how to engage students in science with particular emphasis on gender differences.
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2017/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: