Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBreuer, Johannes; Vogelgesang, Jens; Quandt, Thorsten; Festl, Ruth
TitelViolent video games and physical aggression: evidence for a selection effect among adolescents.
QuelleIn: Psychology of popular media culture, 4 (2015) 4, S. 305-328
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2160-4142
DOI10.1037/ppm0000035
URNurn:nbn:de:0168-ssoar-59021-6
SchlagwörterLängsschnittuntersuchung; Aggression; Gewalt; Verhalten; Sozialisation; Adoleszenz; Computerspiel; Gewaltbereitschaft; Jugendlicher; Junger Erwachsener; Deutschland
AbstractLongitudinal studies investigating the relationship of aggression and violent video games are still scarce. Most of the previous studies focused on children or younger adolescents and relied on convenience samples. This paper presents data from a 1-year longitudinal study of N = 276 video game players aged 14 to 21 drawn from a representative sample of German gamers. We tested both whether the use of violent games predicts physical aggression (i.e., the socialization hypothesis) and whether physical aggression predicts the subsequent use of violent games (i.e., the selection hypothesis). The results support the selection hypotheses for the group of adolescents aged 14 to 17. For the group of young adults (18-21), we found no evidence for both the socialization and the selection hypothesis. Our findings suggest that the use of violent video games is not a substantial predictor of physical aggression, at least in the later phases of adolescence and early adulthood. The differences we found between the age groups show that age plays an important role in the relationship of aggression and violent video games and that research in this area can benefit from a more individualistic perspective that takes into account both intraindividual developmental change and interindividual differences between players.
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2020/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Psychology of popular media culture" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: