Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enJob, Pierre; Schneider, Maggy
TitelEmpirical positivism, an epistemological obstacle in the learning of calculus.
QuelleIn: ZDM : mathematics education, 46 (2014) 4, S. 635-646
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1863-9690; 1863-9704; 1863-9704/E
DOI10.1007/s11858-014-0604-0
SchlagwörterPositivismus; Analysis; Erkenntnis; Integralrechnung; Mathematikunterricht; Statistik; Infinitesimalrechnung; Positivismus; Praxeologie; Hindernis; Erkenntnis; Analysis; Differenzialrechnung; Infinitesimalrechnung; Integralrechnung; Mathematikunterricht; Praxeologie; Statistik; Hindernis
AbstractUsing Chevallard's anthropological approach to the didactics of mathematics considered as an evolution of Brousseau's theory of didactic situations, we envision the development of calculus as an epistemological transition between two types of praxeologies, pragmatic and deductive, a praxeology being an anthropological and epistemological model of knowledge. This allows us to depart from a form of dichotomy between formal and intuitive aspects of limits where a mathematical activity should finally become rigorous on some formal definition: we give credit to limits being a pragmatic model of magnitudes relying on mental objects. This understanding of limits is used to argue the relevance of empirical positivism, an epistemology held by Belgian students, as well as pupils, as an obstacle to learning calculus, and show how it is reinforced by learning institutions as a consequence of their inability to give credit to a pragmatic level of rationality.
Erfasst vonFIZ Karlsruhe - Leibniz-Institut für Informationsinfrastruktur
Update2015/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "ZDM : mathematics education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: