Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enLatsch, Martin; Hannover, Bettina
TitelSmart girls, dumb boys!? How the discourse on "failing boys" impacts performances and motivational goal orientation in German school students.
QuelleIn: Social psychology, 45 (2014) 2, S. 112-126Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1864-9335; 2151-2590
DOI10.1027/1864-9335/a000167
SchlagwörterStereotyp; Frau; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Massenmedien; Frau; Mann; Massenmedien; Mathematik; Schüler; Stereotyp; Leistungsmotivation; Leistung; Versagen; Sekundarbereich; Schüler; Versagen; Leistungsmotivation; Leseleistung; Mathematik; Leistung; Zielorientierung; Mann
AbstractInvestigated effects of the media's portrayal of boys as "scholastic failures" on secondary school students in 2 studies. The negative portrayal induced stereotype threat (boys underperformed in reading), stereotype reactance (boys displayed stronger learning goals toward mathematics but not reading), and stereotype lift (girls performed better in reading but not in mathematics). Apparently, boys were motivated to disconfirm their group's negative depiction, however, while they could successfully apply compensatory strategies when describing their learning goals, this motivation did not enable them to perform better. Overall the media portrayal thus contributes to the maintenance of gender stereotypes, by impairing boys' and strengthening girls' performance in female connoted domains and by prompting boys to align their learning goals to the gender connotation of the domain. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2015/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Social psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: