Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inLopes, Antonio
TitelThe university as power or counter-power? May 1968 and the emergence of a new learning subject.
QuelleIn: European journal for Research on the Education and Learning of Adults, 5 (2014) 1, S. 31-49Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2000-7426
URNurn:nbn:de:0111-opus-89629
SchlagwörterVergleich; Bildungsgeschichte; Chancengleichheit; Chancengleichheit; Diskurs; Erwachsenenbildung; Frankreich; Hochschulreform; Staat; Studentenbewegung; Theorie; Universität; Demokratisierung; Lebenslanges Lernen; Hochschulbildung; Vergleich; Demokratisierung; Staat; Hochschulbildung; Universität; Hochschulgesetz; Hochschulreform; Hochschulzugang; Studentenbewegung; Studentenprotest; Erwachsenenbildung; Lebenslanges Lernen; Diskurs; Theorie; Foucault, Michel; Frankreich
AbstractThe events of May 68 in France constituted a moment of questioning of the power and of the social role of the University. Two of the philosophers who contributed the most to that questioning were Althusser and Foucault. Their thoughts on the way in which power, discourse and social institutions are articulated played a major role in awakening the students' political consciousness and in opening the doors of the University to social movements that had been, until then, left out of academic discourse. Their positions on the events triggered passionate reactions that ended up changing the institutions of higher education from the inside. The Faure law, issued in the aftermath of the protests, on November 12, 1968, finally acknowledged that higher education should be available to mature students. Taking into account the points of contiguity between conceptual apparatuses of these authors, this paper intends to offer a reflection on the power-effects of the scientific discourse issued by the University and on how its power was contested in a period of deep ideological and political fractures, leading to a paradigmatic shift that democratized the institution and to the emergence of a new learning subject. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2014/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European journal for Research on the Education and Learning of Adults" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: