Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enJansen, Petra; Schmelter, Andrea; Quaiser-Pohl, Claudia; Neuburger, Sarah; Heil, Martin
TitelMental rotation performance in primary school age children: are there gender differences in chronometric tests?
Gefälligkeitsübersetzung: Mentale Rotationsleistung im Grundschulkindern. Gibt es geschlechtsspezifische Unterschiede in chronometrischen Tests?
QuelleIn: Cognitive development, 28 (2013) 1, S. 51-62
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0885-2014
DOI10.1016/j.cogdev.2012.08.005
SchlagwörterKognition; Kognitionspsychologie; Kognitive Leistung; Räumliche Wahrnehmung; Gehirn; Grundschule; Kind; Kognition; Sportpsychologie; Neuropsychologie; Rotation; Kind; Grundschule; Gehirn; Rotation; Sportpsychologie; Neuropsychologie; Grundschulalter
AbstractIn contrast to the well documented male advantage in psychometric mental rotation tests, gender differences in chronometric experimental designs are still under dispute. Therefore, a systematic investigation of gender differences in mental rotation performance in primary-school children is presented in this paper. A chronometric mental rotation task was used to test 449 second and fourth graders. The children were tested in three separate groups each with different stimulus material (animal drawings, letters, or cube figures). The results show that chronometric mental rotation tasks with cube figures - even rotated in picture plane only - were too difficult for children in both age groups. Further analyses with animal drawings and letters as stimuli revealed an overall gender difference in response time (RT) favoring males, an increasing RT with increasing angular disparity for all children, and faster RTs for fourth graders compared to second graders. This is the first study which has shown consistent gender differences in chronometric mental rotation with primary school aged children regarding reaction time and accuracy while considering appropriate stimuli. Verf.-Referat.
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2014/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Cognitive development" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: