Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Al-Diban, Sabine; Magister, Julia; Matko, Karin; Walther, Jonathan |
---|---|
Titel | Auswirkungen einer Theaterintervention auf die Entwicklung von Identität und sozialen Kompetenzen bei Jugendlichen. Eine explorative Feldstudie. |
Quelle | In: Bildung und Erziehung, 65 (2012) 3, S. 343-358Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Beigaben | grafische Darstellungen |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0006-2456; 2194-3834 |
Schlagwörter | Empirische Untersuchung; Feldforschung; Längsschnittuntersuchung; Identität; Selbstkonzept; Selbstwertgefühl; Pubertät; Soziale Kompetenz; Soziales Lernen; Verantwortung; Theater; Theaterpädagogik; Wirkung; Jugendlicher; Deutschland |
Abstract | The development of identity and social competences are central developmental tasks during adolescence. Adolescents interact intensively with their living environment, social partners and try to find their place in society. Drama acting can support these processes of finding identity, improving social competences and trying out social roles and communication styles. Adolescents of a drama group and of a control group were compared in an exploratory longitudinal study over six months. The authors found weak tendencies of a more developed identity, a higher self esteem and social reflexibility. These results suggest that drama acting might support the development of identity during adolescence. Further studies are needed to validate these findings in larger samples and with more elaborated methods. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2013/1 |