Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inMartinez Cortes, Mario A.
TitelIndigenous peoples and higher education.
Equity or self-determination?; a comparative review.
Gefälligkeitsübersetzung: Indigene Völker und Hochschulbildung. Gerechtigkeit oder Selbstbestimmung?; ein vergleichender Überblick.
QuelleAus: Kehm, Barbara M. (Hrsg.); Teichler, Ulrich (Hrsg.): Higher education studies in a global environment. Vol. 1. Kassel: Jenior (2012) S. 15-31Verfügbarkeit 
ReiheWerkstattberichte. 74
BeigabenTabellen 1
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN978-3-934377-97-4
SchlagwörterKultur; Bildungsbeteiligung; Bildungschance; Kulturelle Identität; Selbstbestimmung; Sensibilisierung; Ethnische Beziehungen; Gerechtigkeit; Entwicklungsland; Integration; Kultureller Unterschied; Indigenes Volk; Australien; Kanada; Lateinamerika; Mexiko; Mittelamerika; Nordamerika; Pazifischer Raum
Abstract"The author analyses higher education policies targeted at equal (or rather not so equal) opportunities for access into higher education for indigenous people in Australia, Canada, and Mexico. He discusses concepts of equity and social responsiveness and works out very wen that many measures undertaken to ensure equal access for indigenous people require them to adopt the norms and values of the majority culture. This, of course, is in stark contrast to an approach of self-determination. He finds an example of this in Canada where indigenous people have successfully fought to start their own universities and have them recognized as equal to the universities of the majority culture. This means that they control their own educational processes. Despite the fact that developments in Canada are not ideal and go all the way in shifting control and administration to the indigenous boards, such an approach acknowledges the difference without seeing it as inferior. The author also works out in a convincing manner that in countries where the higher education system serves purposes of nation-building, a 'different but equal' policy is perceived as separatist and threatening to the state. In his conclusions, the author proposes to develop the concept of an ethnically sensitive university that includes cultural diversity as a matter of content and collaborates with indigenous people in their struggle for justice and recognition." (excerpt).
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2014/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: