Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enMüller, Sophie; Schneider, Thorsten
TitelEducational pathways and dropout from higher education in Germany.
Gefälligkeitsübersetzung: Bildungsverläufe und Studienabbruch in Deutschland.
QuelleBamberg (2012), 39 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheNEPS working paper. 11
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie
SchlagwörterBildung; Panel; Soziale Ungleichheit; Soziale Herkunft; Sozialstruktur; Ausbildung; Hochschulbildung; Studium; Abbruch; Quote; Abiturient; Absolvent; Studienanfänger; NEPS (National Educational Panel Study); Deutschland
AbstractExtending access to higher education leads to a growing heterogeneity in the social origins and previous educational biographies of first-year students. They differ in their socialization, their preparedness for tertiary studies, and the salience of alternative options. How do these differences relate to social inequality in dropout from higher education? Drawing on theories and concepts of rational choice, differential learning environments, and selection, we argue that social origins and pre-tertiary educational pathways have at least an initial impact on dropout risks. We test this empirically by analysing pre-tertiary pathways in retrospective life-course data from the "Adult Education and Life-Long Learning" stage of the German National Educational Panel Study (NEPS) and assessing time dependency with event history analysis. Results suggest that prior educational pathways substantially influence dropout rates in Germany. Students taking the direct pathway via the Gymnasium have significantly lower dropout rates than students with an upwardly mobile educational biography or students who obtained a vocational qualification before starting higher education. Whereas students from a higher social background are less prone to drop out than students from a lower social background at universities, social origins do not influence dropout rates significantly at universities of applied sciences. (DIPF/Orig.)
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2013/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: