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Es handelt sich zum Einen um Übersetzungen ins Deutsche, die dem FIS Bildung-Schlagwortbestand entnommen wurden. Zum Anderen wurden zusammengesetzte englische Schlagworte in Terme zerlegt, die in der Regel nur einen inhaltlichen Aspekt repräsentieren. Ergänzend wurden Synonyme und vereinzelt zusätzliche Pluralformen hinzugefügt. Diese Anreicherung geht auf die Nutzung intellektueller Vorarbeiten zurück.
As opposed to explicit norms, implicit (=subsistent) norms mirror non-conscious language use, i.e. language use that emerges informally through day-to-day interactions and forms an important resource for inter- and intrasituative language variation. Despite their importance for the adaption to communicative and situative needs, subsistent norms are not in the focus of language learning, be it in the context of L1 or L2. Rather, language authorities (e.g. teachers) regard subsistent norms as deviations from the standard and as such as indicators of language decay. Against this wide spread attitude, the author claims that integrating subsistent norms in the language curriculum will not only improve language awareness (=sociolinguistic knowledge) but also facilitate language variation (=linguistic skills and communicative abilities). Drawing on quantitative data regarding the synchronic and diachronic realization of the indefinite article not only the increasing role of subsistent norms in colloquial standard usage is demonstrated but also the question is raised as to what kind of German is aimed at in language instruction. (Verlag, adapt.).
Erfasst von
Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update
2022/2
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Standortunabhängige Dienste
1023-2044
Ziegler, Evelyn: Subsistente Normen und Sprachkompetenz: ihre Bedeutung für den Deutschunterricht. 2011.
3150740
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