Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enDijk, Teun A. van; Atienza, Encarna
TitelKnowledge and discourse in secondary school social science textbooks.
QuelleIn: Discourse studies, 13 (2011) 1, S. 93-118
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1461-4456; 1461-7080
DOI10.1177/1461445610387738
SchlagwörterSchulbuch; Spanien; Sozialkunde; Diskursanalyse; Wissenserwerb; Sekundarbereich; Wissenserwerb; Schulbuch; Diskursanalyse; Sozialkunde; Online-Publikation; Spanien
AbstractWithin the framework of an interdisciplinary project on epistemic strategies in text and talk, this article examines such strategies in a (Spanish) secondary school textbook on social science. After a summary of current insights into the theory of knowledge in philosophy, psychology and linguistics, it is shown how discourse presupposes and expresses knowledge, with special emphasis on discourse processing and learning from text and its applications in education. The specific aim of this article is to study in some detail how exactly 'new' knowledge is formulated in pedagogical discourse, and how 'old' knowledge (generic knowledge of the world, knowledge learned before, etc.) is presupposed in a lesson on migration. We thus are able to describe the categories of, and the functional relations between, old and new knowledge, as discursive manifestations of underlying cognitive strategies of teaching and learning. It was also observed that in textbooks what is purported to be presented as knowledge often has an ideological basis.
Erfasst vonLeibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI), Braunschweig
Update2015/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Discourse studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: