Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGlaesser, Judith; Cooper, Barry
TitelSelectivity and flexibility in the German secondary school system.
A configurational analysis of recent data from the German Socio-economic Panel.
Gefälligkeitsübersetzung: Auswahl und Flexibilität im deutschen Sekundärschulsystem. Analyse mit Daten des Sozio-oekonomischen Panels.
QuelleIn: European sociological review, 27 (2011) 5, S. 570-585Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0266-7215; 1468-2672
DOI10.1093/esr/jcq026
SchlagwörterBildung; Bildungschance; Bildungsmobilität; Chancengleichheit; Sozialer Faktor; Soziale Herkunft; Soziale Mobilität; Bildungssystem; Kind; Durchlässigkeit; Hauptschule; Realschule; Gymnasium; Sekundarbereich; Weiterführende Schule; Gesamtschule; Schullaufbahnentscheidung; Schüler; Jugendlicher
Abstract"Debate continues in many European countries about both equality of opportunity and the continuing wastage of talent, and the ways in which differing systems of secondary schooling contribute to these. Drawing on Turner's concepts of sponsored and contest mobility and on Allmendinger's classification along the dimensions of stratification and selection, we describe the amount of flexibility currently in the German secondary school system which, despite ongoing reforms, is still stratified and selective. Earlier research suggests that the sorting process is socially, not just academically, selective. Building on this, we analyse factors influencing whether individuals make use of the available opportunities for changing track. We find that, rather than alleviating the early social inequality, these opportunities reinforce it since young people from more privileged backgrounds are more likely to benefit from flexibility, whereas disadvantaged individuals are more likely to drop out of the academic track. Most earlier relevant work has used regression-based methods, but we use an alternative configurational method, Ragin's Qualitative Comparative Analysis (QCA). Using this set theoretic approach allows us, when exploring what conjunctions of factors are sufficient conditions for the types of mobility we focus upon, to move beyond the limitations of a 'net effects' approach." (Author's abstract, IAB-Doku). Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch-quantitativ; empirisch; Sekundäranalyse. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 2003 bis 2007.
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2012/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: