Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inStöckl, Hartmut
TitelMetaphor Revisited. Cognitive-conceptual versus Traditional Linguistic Perspectives.
QuelleIn: Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik, 35 (2010) 2, S. 189-207Verfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen 6; Anmerkungen
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0171-5410
SchlagwörterEmpirische Forschung; Kognition; Korpusanalyse; Metapher; Semantik; Semiotik; Textlinguistik; Vergleichende Analyse; Englisch
AbstractThe contribution reviews two of the most prominent and recent models of metaphor, one rather traditionally linguistic (interactive property attribution), the other cognitive (conceptual metaphor). By contrasting and comparing them the paper attempts a synthesis, which is to demonstrate the closeness and compatibility of the two approaches. Two small extensions seek to apply the methodological insights gained from the review of the theories to diachronic lexicology and to multimodal text analysis. Two major points emerge from those short applications. First, conceptual metaphor theory can make transparent what language development obscures in the process of semantic de-motivation. Second, metaphorical expressions intricately and densely interconnect in text and discourse to act a powerful text-generating principle, which is also suited to connect various semiotic modes, e.g. picture and language. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: