Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inTomita, Naoko
TitelAspekterwerb durch deutsche Lerner des Japanischen - eine empirische Studie zur Rolle grammatikalisierter Kategorien in der Sprachproduktion.
QuelleIn: Linguistische Berichte, (2010) 223, S. 265-296Verfügbarkeit 
BeigabenAnmerkungen
Sprachedeutsch; japanische Zitate
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0024-3930
SchlagwörterEmpirische Forschung; Fremdsprachenunterricht; Grammatik; Spracherwerb; Verb; Kontrastive Grammatik; Deutsch; Japanisch; Sprachproduktion; Japanischunterricht; Empirische Forschung; Deutsch; Grammatik; Kontrastive Grammatik; Spracherwerb; Sprachproduktion; Verb; Fremdsprachenunterricht; Japanisch; Japanischunterricht; Aspekt; Kontrastierung
AbstractThe presented contrastive study examines the role of grammaticized aspectual categories in processes of language production for Japanese native speakers and advanced-level German learners of Japanese. The author first demonstrates on the theoretical level that the aspectual forms of Japanese verbs (the simple form and the tei-form) relate to complementary notions: the EVENT-perspective (with at least one BOUNDARY) and the STATE-perspective (without any BOUNDARIES). Then, she investigates influences of a verbal prompt which indicate a certain aspectual perspective on perception and conceptualization for both speaker groups, using film clips showing ongoing motion events as stimuli. The results are as follows: The L1 Japanese speakers establish a referential frame that requires a language-specific perspective (namely the STATE-perspective) with respect to their konwledge of the complementary aspectual categories. Their decision for information organisation is then reasonably independent of any external prompt. In clear contrast, the L2 Japanese speakers typically adopt the aspectual form used in the verbal prompt. On the other levels of speech production, however, they follow the L1-related principles of information organisation. The categories grammaticized in L2 hardly influence conceptual planning in L2 production. These empirical results support the thinking for speaking-hypothesis. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Linguistische Berichte" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: