Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enKreuter, Frauke; Eckman, Stephanie; Maaz, Kai; Watermann, Rainer
TitelChildren's reports of parents' education level.
Does it matter whom you ask and what you ask about?
Gefälligkeitsübersetzung: Aussagen von Kindern über das Bildungsniveau ihrer Eltern. Spielt es eine Rolle, wen man fragt und was man fragt?
QuelleIn: Survey research methods, 4 (2010) 3, S. 127-138
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1864-3361
DOI10.18148/srm/2010.v4i3.4283
SchlagwörterAntwortverhalten; Bildungsniveau; Soziale Herkunft; Eltern; Schüler; Bildungsabschluss; Fehler; Schulleistung; Mathematik
Abstract"Education researchers who study the effect of family social background on student achievement often use students' survey reports of parental education to investigate these effects. However, past research has demonstrated that students misreport their parents' education levels. We expand upon this research in two ways. First we use cognitive theories about the response process to develop and test hypotheses about reporting inconsistencies across these variables. Second we evaluate the impact of student misreporting on estimates of the relationship between parental education levels and student math achievement. Using data from the German administration of PISA 2000 (OECD Programme for International Student Assessment) in which both students and parents were asked to report parental variables, we show that reporting inconsistencies are a function of student achievement: students with higher math scores tend to provide reports that are more consistent with their parents' reports. This interesting case of differential measurement error has consequences for comparisons of the effects of parental background on student achievement across different subgroups of the population and across countries (a common use of PISA data and other international studies similar to PISA)." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2017/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Survey research methods" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: