Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enMohrenweiser, Jens; Backes-Gellner, Uschi
TitelApprenticeship training: for investment or substitution?
QuelleIn: International journal of manpower, 31 (2010) 5, S. 545-562
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0143-7720; 1758-6577
DOI10.1108/01437721011066353
SchlagwörterBildung; Panel; Ausbildungsplatzangebot; Berufsausbildung; Betrieb; Bildung; Investition; Kosten-Nutzen-Analyse; Ausbildung; Unternehmensgröße; Personalentwicklung; Bildungsinvestition; Panel; Ausbildungskosten; Branche; Ausbildungsbetrieb; Bildungsinvestition; Branche; Investition; Kosten-Nutzen-Analyse; Personalentwicklung; Unternehmensgröße; Ausbildung; Berufsausbildung; Arbeitskraft; Ausbildungsbereitschaft; Ausbildungskosten; Ausbildungsplatzangebot; Ausbildungsbetrieb; Betriebliche Berufsausbildung; Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung; IAB-Betriebspanel; Betrieb; Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung
Abstract"The purpose of this paper is to derive an empirical method to identify different types of training strategies of companies based on publicly available company data. Using a ten-year panel, the within-firm retention rate, defined as the average proportion of apprentices staying in a company in relation to all apprenticeship graduates of a company over several years, was analyzed. The within-firm retention rate is used to identify these companies' training strategies. It was shown that companies' motivation for apprenticeship training in Germany is not homogeneous: 19 percent of all companies follow a substitution strategy and 44 percent follow an investment strategy. The determinants of the substitution strategy were estimated and, for example, sizeable differences were found between sectors with different skill requirements and between firms' coverage of industrial relations. The method is well suited to classify substitution-motivated training firms but it is less precise in identifying the investment motivation. Moreover, very small firms which train only one apprentice need longer panel duration for precise results and therefore the classification results are less precise for very small firms. The classification can be used to identify determinants of company participation in apprenticeship training and to predict changes in demand for apprentices. A simple and innovative method of identifying different types of training motivation with publicly available company data was derived, which has so far been possible only with very detailed company-specific apprenticeship surveys." (Author's abstract, IAB-Doku). Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch-quantitativ; empirisch. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1996 bis 2005.
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2011/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "International journal of manpower" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: